"בַּיָּם דַּרְכֶּךָ וּשְׁבִילְךָ בְּמַיִם רַבִּים וְעִקְּבוֹתֶיךָ לֹא נֹדָעוּ". פסוק זה בתהילים וציורי אמנים, שנשלחו למערכת "שבילים" העניקו את ההשראה לעיצוב גיליון שש בנושא ה מ י ם.
נושא המים חיוני מכמה היבטים: היבט פיסי-גיאוגרפי בארצנו מעוטת הגשמים, היבט פיסי הכרוך בחיוניות המים לחיי אדם, היבט רוחני והיבט מטאפיסי, הקושר יצר וצרכים פיסיים ביצירה ובכמיהת היוצר אל עולמות מטאפיסיים, אם במודע ואם באופן בלתי מודע. המים לובשים ופושטים צורה ביצירות האמנותיות אם כמוטיב מרכזי, כמטאפורה, כמשל, כדימוי על גווניהם הפיגורטיביים ואם בתמטיקה הכרוכה בהיבט הפיסי של המים.
האר"י (בלקוטי תורה על תהלים, צג) מסביר כי הים נמשל לחכמה, ומים רבים לבינה. האפשרות לטעות מתחילה מהבינה, כשנכנסים לפרטים ללא ראיית הכלל.
כוונת הקב"ה, לפי האר"י, הייתה לחבר את עם ישראל לחכמה, שבה אין מקום לסטייה מן האמת. זהו החיבור הנצחי והמושלם. מקור ההפרדה והנבדלות באדם מקורם באנוכיותו.
אחד הפירושים של מהות א ד ם נובעת מהרכב האותיות: דם, והאות א המהווה את יסוד המים. האות א' על-פי הקבלה מסמלת מים עליונים ומים תחתונים ורקיע באמצע. לפי חז"ל, אדם הוא חצי מים וחצי דם, ועליו לשמור על האיזון ביניהם. הכוח לשמור על איזון זה שייך לספירת הגבורה (לפי תורת הספירות של האר"י). הדם מכיל את יסוד האש והתסיסה, המים הם מרכיב חיוני מרגיע, ולכן לפי חז"ל, האדם צריך להיות באיזון בין רגיעה לבין תסיסה. זוהי למעשה החיוניות.
אוסקר ווילד אמר: מים שאתה לא יכול לשתות מהם תן להם לזרום"…
אנו משתדלים לתת ליוצר אפשרות לזרום להתפתח ולקבל במה ראויה ב"שבילים" מבלי לאבד את זכות הבחירה של מיטב היצירות שנשלחו על-ידי 64 הסופרים, המשוררים והאמנים המשתתפים בגיליון זה ומודים לפרופ' אלוני על תרומתו הנכבדה להפצת "שבילים" בספריות בחו"ל.