הטבע משנה את פניו וכך גם אנחנו. המקובלים נהגו מאז ומתמיד לפרוש אל הטבע ולהתבודד עם הרהורי לבם ועם הכוח הבורא שנגלהלהם בטבע הפתוח. יצחק אבינו יצא לשוח בשדה, וחז"ל דרשו, כי בהתייחדות זו עם הטבע ועם הבורא תיקן יצחק את תפילת מנחה.
האר"י הקדוש לימד את תלמידיו, כי לכל דבר ומאורע בחייו של האדם קיים שורש רוחני, שעל האדם להשיגו. צמיחתו של האילן, לפיהאר"י, מסמלת את צמיחתו של האדם בעולם הרוח, בבחינת "האדם הוא עץ השדה". פירות שנעניק היום לעצמנו ולזולתנו במובן הרוחנייהפכו לאילנות של המחר. ביום ט"ו בשבט לבשו המקובלים בגדי חג, למדו קטעים מיוחדים מתוך ספר הזוהר, אכלו מפירות הארץ, שתויין וחגגו את ט"ו בשבט באכילת הפירות הסימבוליים לעולמות רוחניים, ועסקו בלימוד.
אמנים, סופרים ומשוררים הנתונים בעולמה של יצירה מקבלים השראתם מהטבע ומעץ השדה. מגוון רחב של יצירות נקבצו בגיליון זה, שמרחיבות את הדעת ומעוררות השראה. האנלוגיה בין עץ השדה לאדם עולה, בדרך זו או אחרת, ברוב היצירות, אם במישרין ואם בעקיפין.